تعرفۀ رسمی قیمت آثار طراحی گرافیک، پیشنهادهای کارشناسی شده‌ای برای قیمت‌گذاری دقیق و درست خدمات حرفه‌ای ماست. بیش از بیست سال است که «تعرفه رسمی خدمات و آثار طراحی گرافیک» با توجه به تخصص‌ها و شرایط جدید حرفۀ طراحی گرافیک، همه ساله به روز شده است. سال‌ها پیش اولین نسخه‌های این تعرفه با گردآوری آمار و اطلاعات، از نحوه و میزان قیمت‌گذاری تعداد زیادی از طراحان گرافیک تمام وقت و حرفه‌ای در هر شاخۀ تخصصی، که در آن هنگام به سختی به سیصد واحد کار می‌رسیدند، تهیه، تدوین و منتشر می‌شد تا به تدریج گردآوری این اطلاعات به صورت سالیانه به کمیتۀ «تعرفه» که به این کار اختصاص یافته است، سپرده شد. جمع‌بندی‌های سالیانۀ این کمیته براساس نظرسنجی جمع محدودتری از طراحان باتجربۀ گرافیک و نیز سنت‌ها و ملاحظات اقتصادی، حقوقی جاری کشور صورت می‌گیرد که به عنوان راهنمایی برای کار حرفه‌ای در اختیار اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران قرار دارد. به سبب پیگیری‌های انجمن و اعضای آن این تعرفه امروز ارزش کارشناسانه یافته است و مورد استفاده و مرجع بسیاری از آتلیه‌ها، سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی می‌باشد.
ممکن است، ارائۀ خدمات، کار و آثار طراحی گرافیک در شرایطی به صورت کار جانبی و فرعی انجام شود، و به دلایل مختلفی فعالیت اصلی افراد برای امرار معاش کارهای دیگری باشد. این شرایط برای فارغ‌التحصیلان رشتۀ گرافیک و تازه واردین به حرفه بیشتر به چشم می‌خورد. هدف از ایجاد انجمن صنفی بر حسب تعریفی که از آن به دست آمده است، گردهم آوردن اشخاصی است که به صورت حرفه‌ای و تمام وقت با کار طراحی گرافیک زندگی می‌کنند، و یا در هر صورت کار و پیشۀ اصلی آنها طراحی گرافیک است. این افراد برای بهره‌مند شدن از حقوق صنفی و ارتقای کیفی این حرفه، می‌توانند به طور داوطلبانه عضو انجمن شوند، تا با کوشش دسته جمعی به هدف‌های مشترک صنفی خود برسند. این تعرفه ثمرۀ همین کوشش جمعی برای پشتیبانی از حقوق و منافع صنفی طراحان گرافیک تدوین شده است. دربارۀ چگونه استفاده کردن از تعرفه، با در نظر گرفتن منافع سفارش دهندگان و نیز ارتقای سطح کیفی طراحی گرافیک در ایران، در منشور حرفه‌ای انجمن توصیه‌ها و راهنمایی‌های لازم و همه جانبه‌ای ارائه شده است. به کاربستن روش قیمت‌گذاری منضبط و نظام‌مند تعرفه مهمترین شاخصی حرفه‌ای بودن برای طراحان در کار است. استفادۀ مؤثر از تعرفۀ قیمت، مثل تابلوی رسمی کسب و کار ماست، و نشان می‌دهد که طراح با تجهیزات کافی و به طور تمام وقت از نظر حرفه‌ای آمادگی کامل برای ارائۀ خدمات در شغل خود را داراست.
تعیین قیمت آثار و کارهای طراحی گرافیک در موضوع‌های مختلف علاوه بر آنکه مانند سنت سال‌های نخستین بر مبنای نظرخواهی از طراحان حرفه‌ای، فعال و با تجربه در شاخه‌های مختلف کار تدوین می‌شود، ملاک و معیار بسیار مهم دیگری نیز در این کار ملاحظه می‌شود. این معیار اساسی توجه به شرایط اقتصادی و حداقل هزینه‌هایی است که یک طراح مستقل یا خویش‌فرما، برای تأسیس و نگهداری یک واحد کار یا آتلیۀ طراحی بدان نیاز دارد. این هزینه‌ها به طور عمده شامل هزینۀ حداقل تجهیزات مورد نیاز، به روز نگهداری آنها و فضای مستقل برای کار، و در بعضی موارد هزینۀ حداقل نیروی انسانی کمکی است که برای پابرجا نگهداشتن یک آتلیه طراحی هرچند کوچک، لازم است. هزینه‌های تعیین شده در تعرفه به این دلیل «قیمت‌های پایه» خوانده شده اند که انجمن بر اساس مشاهدات اقتصادی روزمره و تجربۀ آتلیه‌های حرفه‌ای همکاران بر این باور است که تأسیس و نگهداری دراز مدت یک آتلیۀ فعالی و حرفه‌ای، حتی در کوچکترین اندازۀ خود، بدون برخورداری از درآمدی در حدود این «قیمت‌های پایه» امکانپذیر نیست. از این رو توصیه و هشدار انجمن به اعضا و همکاران همواره این بوده است که؛ سطح کیفی خدمات حرفه‌ای خود را بالا نگهدارند، و در قیمت‌گذاری دقیق و درست آنها بر اساس «قیمت‌های پایه» تعرفه بسیار کوشش کنند، در غیر اینصورت کار حرفه‌ای و اصلی آنها به تدریج تعطیل و یا به کار جانبی و فرعی تبدیل می‌شود، و این خود به شخصیت و هویت طراحی گرافیک در سطح کشورمان آسیب خواهد رساند.
توصیۀ دیگر انجمن به اعضا و همکاران این است که پیش از شروع هر سفارش برای ایجاد ارتباطی روشن و قانونی با سفارش‌دهنده، جدول قیمت‌گذاری کارهای خود را براساس تعرفۀ رسمی انجمن به شکل پیش فاکتور یا برآورد به اطلاع سفارش‌دهنده برسانند، و بر اساس آن در هر مورد به عقد قرارداد یا تفاهمنامه اقدام کنند، تا آنجا که اگر نسخه‌ای از تعرفۀ قیمت توسط دو طرف امضا شود و به قرارداد الحاق شود، در صورت بروز هرگونه مشکل در زمینۀ هزینۀ موضوع قرارداد، حل آن اختلاف توسط حکمیت و یا رسیدگی به آن در مراجع قانونی آسان‌تر خواهد بود.
انجمن با تأکید به اعضا و همکاران توصیه می‌کند در بالا نگهداشتن کیفیت حرفه‌ای آثار و کارهای خود و ارائۀ آن به سفارش دهندگان همواره و با دقت توجه کنند، آن‌طور که قیمت تعیین شده برای آن کار قابلیت و تناسب سنجش بر اساس قیمت‌های پایه تعرفه را داشته باشد. در صورت بروز اختلاف میان طراح و سفارش‌دهنده و درخواست از «انجمن طراحان گرافیک ایران» برای اظهار نظر و صدور رأی به عنوان داور مورد رضایت طرفین، انجمن نظر کارشناسانه و نهایی خود را با توجهی دقیق به کیفیت و کمیت کار ارائه شده اعلام می‌دارد، آن‌طور که حقوق هر دو طرف رعایت شود.
قیمت‌های تعیین شده در تعرفه در مواردی خاص به تشخیص و موافقت سفارش‌دهنده و طراح قابل افزایش هستند، بهتر است توجه به خاص بودن مورد، میزان و شیوۀ افزایش قیمت در متن قرارداد اشاره شود و به امضای طرفین برسد. بیشترین و معمولی‌ترین این موارد به قرار زیرند:
1) پیشینۀ دراز مدت حرفه‌ای، میزان تجربیات یا تخصص خاص طراح در طراحی و اجرای کار.
2) افزایش قابل توجه شمار ساعات کار و زمان صرف شده به دلایل مختلف برای طراحی و اجرای سفارش.
3) وسعت تولید، تیراژ، انتشار و تعداد مخاطبین.
4) توجه به گسترۀ رسانۀ انتشار دهنده، سطح محلی، شهری، کشوری و بین‌المللی جامعۀ مخاطبین.


  لیست تعرفه قیمت استودیو طراحی گرافیک آمات [ دانلود ]


 نمونه قرارداد [ دانلود ]


 دستورالعمل اجرایی معافیت مالیاتی 1 [ دانلود ]


 دستورالعمل اجرایی معافیت مالیاتی 2 [ دانلود ]


 دستورالعمل اجرایی معافیت مالیاتی طراحان گرافیک [ دانلود ]


 فهرست فعالیتهای مشمول معافیت مالیات [ دانلود ]


 تعرفۀ رسمی خدمات و آثار انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران [ به سایت رسمی انجمن مراجعه کنید ]


 

درباره ما

استودیو طراحی گرافیک آمات
یک دفتر طراحی مستقل است که با همکاری
دوستان خود یک گروه کارآمد و
پرتوان را در زمینه اجرای پروژه‌های تبلیغاتی
و فرهنگی تشکیل داده‌است...

تماس با ما

تهران، خیابان میرزای شیرازی
پایین‌تر از مطهری، خیابان 15، پلاک 20، واحد 2
تلفن: 88867044 - 88837405
فکس: 89772563
ایمیل: info@amat.ir